pátek 8. dubna 2016

Co nesmí chybět v naší kuchyni


Dnes se s vámi chceme podělit o to, které suroviny máme standardně doma po ruce, protože je často používáme, leckdy denně. Berte to jako takové užitečné tipy, které by vám mohly ušetřit čas, protože když si budete chtít něco dobrého udělat, nebudete muset běžet do obchodu.


Spousta věcí je trvanlivých a máme je uložené buď v různých pikslách, anebo skleněných či umělohmotných dózách pořízených z IKEA. Začít můžeme třeba semínky a ořechy. Protože si takřka denně děláme smoothie a po ránu kaše, využíváme tyto plodiny opravdu často.

SEMÍNKA

Ze semínek máme neustále po ruce chia, dýňová, lněná, maková, slunečnicová, konopná a sezamová, přičemž nejčastěji tu kolují první tři, a to zejména právě do smoothie. Z makových a konopných zase děláváme domácí rostlinná mléka, i když na ty lze samozřejmě použít snad jakéhokoliv semínko či ořech. Slunečnicová se hodí do kaší, salátů, nebo se mohou opražit a přidat do nějakého jídla.

OŘECHY

Do kaší, na výrobu rostlinného mléka či jen tak na mlsání nebo když vyrážíme někam na cesty se hodí právě různé druhy oříšků. Běžně máme doma mandle, lískové ořechy, vlašáky nebo kešu. Z mandlí je známé a velice dobré právě „mléko“ a líbí se nám, že obsahují ze všech ořechů nejvíce vápníku (264 mg na 100 g) a hodně hořčíku (268 mg na 100 g). Pak spíše na chuť, k filmům apod., si kupujeme solené arašídy nebo pistácie (nejlepší, co známe, mají v Lidlu), ale ty nám tu zase tak dlouho nevydrží.

MIMO TO

máme také ve skříni strouhaný kokos a kokosové vločky, kukuřičné lupínky, rozinky, karobový prášek, kakao či konopný protein. Ten používáme hlavně do smoothieček a vždy dám vydrží spousty měsíců (doporučujeme 1kg balení v raw formě od firmy 4fitness). Zbytek se nám hodí zejména do kaší. Ty kupujeme od firmy Nominal - nejvíce rýžovou, vícezrnnou a jáhlovou. Různě je mezi sebou střídáme a alternujeme s ovesnými vločkami (Lidl!).

„MLÉKA“

Do kávy, Cara/melty, kakaa nebo smoothie si dáváme buď sušené sójové mléko s vápníkem a lecitinem nebo sušené kokosové mléko, oboje od firmy TOPNATUR. Ty máme v zásobě v dózách neustále, protože jsou na denním pořádku. To, že jsou trvanlivé a cenově vychází mnohem lépe než rostlinná mléka tekutá, je pro nás hlavní důvod, proč kupujeme právě ty, ač samozřejmě kvalitou jsou lepší právě ta v tekutém stavu, protože neobsahují spoustu věcí navíc. Ty ale nakupujeme také, spíše na chuť, hlavně při výrobě shaků (sójovo-vanilkové; v kombinace s rozmixovanými borůvkami či malinami to je neskutečná slast), nebo když jsou potřeba při vaření (sójové s vápníkem, špaldové, ovesné). Všechny pořizujeme v síti DM od jejich privátní značky dmBIO, neboť v poměru cena/kvalita nám vychází jako jednoznačně nejlepší. Ve spíži nám vždy alespoň jedno leží.

OBILOVINY/LUŠTĚNINY

Klárka vaří obědy každý den, já zase spíše dělám večeře a občas vařím o víkendu. Takže u nás je potřeba toho mít v zásobě dost, abychom mohli jídla střídat, a i když nemáme nic v plánu, tak z toho, co doma je, něco uvařit. Samozřejmostí je velké balení rýže, dále jsou u nás doma v dózách poschovávané quinoa, amarant, kuskus, několik druhů fazolí, cizrna, žlutý hrách, červené čočka, bulgur, jáhly, pohanka a kukuřičné, rýžové a pšeničné těstoviny/špagety. Je pravda, že leckteré používáme častěji než jiné a tato zásoba je možná pro mnohé přehnaná, ale i tak se nám hodí v případech, kdy se nám něco více přejí. A hlavně: tyhle věci se jen tak nezkazí.

MOUKY

Asi není nikdo, kdo by neměl v kuchyni mouku, bez té se obejde málokterý kuchař, pokud vaří/peče/smaží každý den. My nejvíce používáme mouky špaldovou, kukuřičnou a pohankovou, k tomu tu máme ale i žitnou a z dřívějška obyč pšeničnou hladkou a celozrnnou. Z těch jsme nejvíce dělali domácí chleba a pizzu, teď je nahrazujeme právě špaldovou. Na moučníky, v čele s palačinkami, se nám zase nejvíce osvědčila pohanková. Na vyzkoušení tu máme ještě rýžovou a sójovou mouku, které jsme nakoupili, když jsme v měsíci lednu drželi bezlepkovou dietu, ale ty jsme zatím skoro nevyužili, takže za sebe myslím, že bohatě stačí první tři zmíněné o pár řádků výše. S moukami jde ještě ruku v ruce hraška, takže ta nám také za žádných okolností chybět nesmí.

OLEJE

Další nezbytnou součástí jsou oleje. Pokud potřebujeme oleje více, používáme obyčejný rafinovaný řepkový, který se hodí na smažení, protože mu nevadí vysoké teploty. Výhodou je především cena, která je logicky několikanásobně nižší než u kvalitních lisovaných olejů. Jinak neustále máme v lednici lněný olej, který si dáváme denně pro doplnění omega 3 mastných kyselin (buď jen na lžičku, nebo do kaše), který jsme teď nově doplnili konopným, který je také na omega 3 velmi bohatý, ale cenově už je někde jinde. Samozřejmostí je pak olivový olej, který se hodí zejména do studené kuchyně, ale jsou s ním dobé třeba topinky nebo špagety na česneku. Ty doplňujeme olejem sezamovým, slunečnicovým či rýžovým, většinou je různě střídáme. Až na poslední jmenovaný – který používáme někdy na smažení jako alternativu k řepkovému ­– jsou všechny za studena lisované. (Lněný, sezamový a slunečnicový kupujeme v síti DM, rýžový jsme pořídili v Kauflandu, kde mají docela slušný výběr olejů, např. i z různých ořechů.) Jako poslední to je pak olej kokosový, avšak ten používáme z naprosté většiny pouze zevně – na pleť a pokožku, protože se nám při ochraně a regeneraci kůže dost osvědčil. V kuchyni jedině v případě, když děláme palačinky nebo lívance...
Jinak v žádné ani skryté formě u nás nenajdete olej palmový, což je pro spoustu veganů naštěstí samozřejmost.

SLADIDLA

Do horkých nápojů typu káva, melta apod. používáme třtinový cukr. Ten jinam nedáváme, snad jen když se jednou za čas peče něco sladkého a je ho potřeba větší množství. Jinak máme v oblibě sirupy, a to nejvíce datlový, agávový a rýžový. Výjimečně pořídíme i javorový či některý další (v obchodech Country Life je jich velký výběr). Doma míváme většinou dva různý druhy zároveň, abychom je mohli střídat, protože třeba datlový je dost výrazný (rýžový mnohem méně). Potom tu máme ještě stevii v kapkách, kterou si sladíme smoothie, pokud je toho třeba.

MRAZÁK

Mrazák je skvělá věc, protože se dá do něho umístit spousta věcí, které se mohou, když je třeba, ihned použít. Právě v souvislosti s vařením tam skladujeme neustále různé zeleninové směsi (výborné mají kupříkladu v Lidlu), zeleninové kuličky z IKEA (když už fakt nevíme, co na oběd) a mražené ovoce – jahody, maliny a borůvky (opět ten Lidl), využívané hlavně do několikrát zmíněných smoothie a kaší.

PLECHOVKY

Též pořizujeme konzervované ovoce, které má u nás mnohé využití – broskve, mandarinky, meruňky, výjimečně anana. Po ruce je v lednici vždy i kokosové mléko, ve spíži zase rajčatové protlaky, uvařecizrna a fazole. Právě již předvařené luštěniny jsme si oblíbili, protože ušetří dost času, pokud ho není nezbyt. Cizrnu máme z asijských potravin U Modrého Slona v ul. Milady Horákové (25 Kč za 400 gramů). Tam kupujeme i ono kokosové mléko, kor když se ukázalo, že to z Alberta obsahuje živočišné éčko. Dva druhy fazolí v plechu - jedny přímo v rajčatové omáčce - máme zase z ... (hádejte) ... Lidlu! Tam stojí snad jen 15 Kč, a přitom nám nechutnají méně než ty skoro třikrát dražší od Heinz.
V téže síti prodejen kupujeme i různé rajčatové omáčky ve skle, neboť co je jednoduššího, než si je udělat jako nouzovku se špagetami a tofu.

ČAJE

Oba jsme hodně čajoví, takže hned dvě poličky nám zabírají právě čaje, nejvíce bylinné od firmy Sonnentor, které jsou navíc v bio kvalitě. Ale to už je spíše takové info navíc.


Jonash

Líbil se vám článek? Pokud ano, přidejte si do oblíbených naši stránku na Facebooku a žádný další vám neunikne :) 

2 komentáře:

Veronika Šticová řekl(a)...

Úžasný článek! :)

Tereza Ř. řekl(a)...

Takové články mám nejraději, protože inspirace není nikdy dost O:-) :))

Okomentovat