sobota 12. března 2016

Jak vegansky (a zároveň jednoduše) pohostit vaši návštěvu


Rozhodli jsme si pro vás připravit pár tipů na pohoštění vašich konvenčně se stravujících kamarádů, známých či členů rodiny, které se chystáte pozvat domů. U nás vždy platí, že připravujeme pouze veganské pokrmy, často však dělané velmi podobně těm klasickým, aby se návštěva nezalekla samého neznámého jídla a i proto, že pro nás dotyční také chystají veg varianty.

Snad vždy, když má takhle někdo přijít, tak přichystáme chlebíčky nebo jednohubky. Ty namažeme buď vlastními pomazánkami, či některými z našich oblíbených z obchodu (např. Veggie pomazánky z Albertu jsou pro nás top) a doplníme zeleninou (kyselou nebo klasickou okurkou, rajčetem, ledovým salátem, paprikou apod.), veganským sýrem (nejraději máme Veganline), výjimečně rostlinnou alternativou salámu. S hledáním veganského pečiva občas může být problém, ale kdo hledá, (většinou) najde. Třeba v již zmíněném Albertu mě překvapili nebalenou 400gramovou vekou, která nejenže byla bez mléka, vajec a jakéhokoliv éčka, ale stála pouhých 14 Kč. Jen ji v nabídce nemají stále. (A zrovna v tomhle super/hypermarketu je nutné se složitě pročítat složením pekařských výrobků ve speciální "knize"...)

Když se vrátíme k vlastnoručně dělaným pomazánkám, tak v oblibě jich máme hned několik:
  • avokádovou (aneb guacamole), kterou jistě všichni znáte
  • olivovou (stačí pouze olivy rozmixovat)
  • česnekovou (rozmixujete bílé tofu - ještě lepší je sojanéza -, česnek a sůl)
  • mrkvovou (recept zde
  • a fazolovou (kterou jsme dělali tedy jen jednou, ale byla výborná)

Na chuť samozřejmě můžete koupit klasické bramborové nebo kukuřičné chipsy, ale ještě lepší je udělat vlastní zeleninové. Stačí na tenké plátky naloupat kupř. celer, mrkev, řepu či petržel. Naskládáme na plech, který vytřeme tenkou vrstvou oleje, posolíme, přidáme koření podle chuti a pečeme do křupava. (Protože máme sušičku na ovoce, chceme je zkusit vyrobit i tímto způsobem, ale zatím jsme se k tomu nedostali. Když se tak stane, jistě vás poinformujeme.) Dále můžete udělat tyčinky z listového těsta - které je nově v prodeji také ve variantě bez palmového oleje od značky V.Bistro - posypané kmínem, rozmarýnem nebo mákem. V miskách na stole pak nesmí chybět oříšky, které jí snad každý, takže třeba solené arašídy (taktéž se dají najít bez PO), vlašáky nebo mandle. Anebo sušené ovoce - brusinky, meruňky, domácí křížaly apod.

Co se týká dezertů, s úspěchem se setkala čokoládová pěna s malinami (ty, stejně jako borůvky a jahody, má po celý rok jako hluboce zamražené ve své nabídce Lidl) nebo avokádový puding s kakaem a kokosovými/kukuřičnými lupínky. O něco složitější a na čas náročnější variantou pak může být nějaký raw dortík, spousty jich najdete v knize Raw dezerty pro každý den (recenze zde).

Co dát k hlavnímu chodu, na to je k samozřejmě bezpočet možností. Z těch klasičtějších to můžou být tacos či tortilly plněné takřka čímkoliv (salsa, různá zelenina, tofu, veganský sýr atd.), špagety na česneku a olivovém oleji se sušenými rajčaty posypané veg parmazánem (rozmixovaná směs kešu oříšků, lahůdkového droždí a soli), domácí burgery (třeba čočkovo-houbový - recept zde), anebo máte-li více času, tak pizza (recept na "pizza vegana" zde, na bezlepkovou variantu tady). A tak dále, a tak dále.

K pití většinou podáváme vodu s citronem (a v létě i čerstvou mátou z naší bylinkové zahrádky na balkoně) a dále nabízíme čaj, kterého tu máme tolik druhů (sypaných i sáčkových), že si vždy každý vybere. A nesmí chybět Caro/melta, kakao nebo káva, které si návštěva může dochutit rostlinným mlékem, aniž pozná rozdíl od toho mateřského (tzn. kravského). Neustále máme doma v dózách sušené kokosové a sojové s vápníkem, každý týden si také koupíme nějaké v tekuté formě v síti DM. Nejčastěji to je sojovo-vanilkové nebo rýžové s vápníkem, ale můžete tam nalézt i obyč sojové, sojové s vápníkem, špaldové či ovesné; teď mluvíme přímo o jejich privátní značce dmBIO, která je dle našeho názoru v poměru cena/kvalita na trhu nejlepší. Nově jsme zjistili, že se některá kupovaná mléka dají krásně našlehat (např. mandlové a sojové od značky Alpro, sojové od dmBIO), takže můžeme připravit i výborné latté nebo capuccino.

A to je asi vše, co nás napadá. A co vy? Máte také nějaké tipy, kterými rádi potěšíte své nejbližší? Napište nám do komentářů, budeme se těšit.

Jonash

Líbil se vám článek? Pokud ano, přidejte si do oblíbených naši stránku na Facebooku a žádný další vám neunikne :)

1 komentář:

Daniel Škubal řekl(a)...

Super inspirace, pomazánky jsou raw dva a quacamole je TOP, teď jsem si vzpomněl například i na pohoštění, které pro nás na oslavu nedávno dělali z Black Kale v Ostravě, taky to byla avokádová pomazánka se super raw chlebíčky, můžu jen doporučit ! Pro inspiraci zde :-) http://blackkalebar.cz/

Okomentovat