úterý 17. listopadu 2015

Jak dopadly naše první výsledky krevních testů od přechodu na veganství?


Rozhodli jsme si pro jistotu zajít na krevní testy, abychom zjistili, zda-li nám ve stravě, potažmo těle nic nechybí. Klárka byla na testech po dvou letech od přechodu na veganství, Jonáš po roce. Oba jsme byli zvědaví, jak to celé dopadlo - i proto, že se nás opakovaně někteří lidé na výživové hodnoty ptají.

Na začátek je asi vhodné zmínit, co oba suplementujeme. Společný máme multivitamín VEG1, který obsahuje vitamíny B2, B6, B12, kyselinu listovou, jód, selen a vitamín D, a hořčík. Jonáš navíc kvůli snížené hladině vitamínu D, která mu byla změřena na jaře, začal po létě znovu tento vitamín (konkrétně D3) brát i ve spreji od firmy Vitashine.

Společný deficit jsme měli v podobě už výše zmíněného vitamínu D, který se nám oběma nachází několik desítek nmol/l pod normou. Zároveň nám bylo řečeno, že jeho nedostatek není v našich končinách ničím výjimečným, a to ani u konvenčních strávníků. Přeci jen tu toho sluníčka nemáme tolik, kolik by bylo třeba. Jonášovi se alespoň jeho hladina od měření v dubnu zvýšila z 35 na 46,7 nmol/l, což je dobré znamení. Dále mu byla zmíněna nižší hladina vitamínu B12, která je však stále nad normou (viz tabulka) a celkově bývá dost individuální. Je samozřejmostí ho dále suplementovat a za půl roku či rok si jej nechat opětovně změřit. Pro jistotu se mimo VEG1 Jonáš rozhodl brát sem tam i samotný vitamín B12 v podobě půlky tabletky obsahující 100 mikrogramů (od Nature's Bounty).

Klárka má již od dětství problémy se železem, které jsou zde vidět nejen v nízkých hodnotách samotného železa, ale i hladiny ferritinu - tj. bílkoviny, která slouží jako hlavní zásobní forma železa. Na jeho zvýšení proto začala užívat koloidní železo s vitamínem C (ten pomáhá vstřebávání). Od listopadu se také přidala k Jonášovi a jednou denně suplementuje vitamín D.

Mimo toho si dáváme pozor na vápník, který získáváme zejména z obohaceného sušeného sojového mléka, podomácku vyrobených mlék (jako např. makové, mandlové i konopné), tofu zejména od firmy AlfaBio, mandlí a jiných oříšků, chia semínek (která si idáváme do kaší), brokolice či listové zeleniny. Omega 3 a 6 mastné kyseliny doplňujeme lněným olejem, kterého si denně naléváme dvě čajové lžičky. O bílkovinách je asi zbytečné se více rozepisovat, pro nás jsou hlavním zdrojem fazole, červená čočka, seitan či robi, tempeh, tofu, oříšky, různé druhy obilovin a množství rostlinných pomazánek.

Níže se případně můžete podívat na konkrétní hodnoty a do komentářů nám napsat vaše vlastní zkušenosti.

Měřená veličinaJonášKláraReferenční hodnotyPoznámka
Sodík 143 mmol/l139 mmol/l132–142 mmol/l
Draslík 4,22 mmol/l4,3 mmol/l3,8–5,4 mmol/l
Chlor 102 mmol/l104 mmol/l97–108 mmol/l
Vápník 2,38 mmol/l2,36 mmol/2,25–2,75 mmol/l
Fosfor1,25 mmol/l1,14 mmol/l0,7–1,5 mmol/l
Hořčík0,89 mmol/l0,77 mmol/l0,7–1 mmol/l
Železo 18,9 umol/l10,8 umol/l11,6–30,4 umol/lženy mají spodní i horní hranici normy posunutou o několik jednotek umol/l níže
Vitamín D 46,7 nmol/l43,6 nmol/l75–250 nmol/l
Vitamín B12 374 ng/l510 ng/l200–900 ng/l
Kyselina listová> 20 ug/l> 20 ug/l4.6–18.7 ug/l
Homocystein16 umol/l9,5 umol/l4–15 µmol/lvysoké hodnoty (mohou vystoupat až nad 100 umol/l) vedou k řadě nemocí; snížení hladiny homocysteinu pomáhají vitamíny B6, B12 a kyselina listová
Ferritin 74,1 ug/l15,6 ug/l12–300 ug/lbílkovina, která slouží jako hlavní zásobní forma železa; ženy mají horní hranici normy poloviční
Albumin52,3 g/l49,5 g/l35–53 g/lhlavní bílkovina krevní plazmy, která tu zastává řadu funkcí. Je přenašečem mnoha látek (hormony, bilirubin, vitaminy, vápník, léky) a ovlivňuje udržování tekutiny v cévách.
Celkový cholesterol3,12 mmol/l3,85 mmol/l2,9–5,00 mmol/ldůležitější jsou hodnoty HDL, LDH a TG
HDL1,33 mmol/l2,42 mmol/l1,20–2,70 mmol/l tzv. hodný cholesterol. Je dobré ho mít co nejvyšší. HDL stoupá pravidelnou fyzickou aktivitou.
LDH1,5 mmol/l 1,22 mmol/l1,20–3,00 mmol/tzv. líný cholesterol. Cílem je ho mít co nejnižší. LDL je částečně ovlivnitelný stravou.
TG triacylglyceroly0,64 mmol/l0,46 mmol/l0,45–1,70 mmol/lčím nižší tím lepší. Jejich zvýšená hodnota je velmi častá při poruše lipidového metabolismu.
Uváděné referenční hodnoty se podle různých zdrojů rozcházejí


Jonash & Claireh

Líbil se vám článek? Pokud ano, přidejte si do oblíbených naši stránku na Facebooku a žádný další vám neunikne :)

3 komentáře:

Jeliza Rose řekl(a)...

Mohla bych se zeptat kde jste si testy nechávali dělat? Obvoďačka mi řekla, že tyto testy udělat nemůže, že bych si je musela někde zaplatit. Díky A.

Terez Kocickova řekl(a)...

Také by mě zajímalo, kde se testy dají zařídit.Děkuji. :)

Honzah řekl(a)...

Dobrý den, mám/e stejný dotaz: Kde jste si nechali udělat krevní testy? Děkuji.

Okomentovat